První téma integrovaného bloku nese název Ledové království. I když to venku ledové království jen zřídka připomíná, i přesto jsme se nenechali odradit a zimní atmosféru si vytvořili.
Protože jsme se sešli 6. ledna, vysvětlili jsme si, jaký je to den, kdo jsou Tři králové, jaká jsou jejich jména, jaké dary přinesly a význam tříkrálové sbírky. Samozřejmostí bylo vyslechnout si jejich nespočetné zážitky z vánočních prázdnin, přičemž si nejvíce trénovaly jazykové dovednosti- receptivní (vnímání, poslouchání a porozumění) i ty produktivní- samotný výklad. Děti se snažily používat celé věty, rozšířily si aktivní slovní zásobu a neustále se učí komunikovat- počkat, až domluví druhý, nepřekřikovat se atp.
Sněhové vločky v tomto období poletují opravdu jen sporadicky, a tak jsme si je alespoň vyrobili a dále s nimi pracovali. Zkoumali jsme ji, všímali si barvy, jejího tvaru. Zjistili jsme, že každá vločka je odlišná- některá může být kulatá, jiná více hranatá. Téma sněhové vločky nám připomnělo základní geometrické tvary, ve kterých se neustále zdokonalujeme, učíme se je poznávat i pojmenovávat. S vločkami jsme si procvičili i počítání- tedy předmatematické dovednosti. Učíme se počítat, ale i určovat pořadí nebo velikost.
Předčtenářské dovednosti procvičujeme za pomocí logopedické pomůcky bzučáku, ale i jinými způsoby. Snažíme se vytleskávat různá slova a uvědmovat si tak, že se slova skládají ze slabik a písmen. Cvičíme i pozornost a paměť. Také jsme se naučili nové básničky- To to zebe, Mráz , ale i písničku Padá sníh, kterou jsme doprovázely Orffovými nástroji. Ve čtvrtek jsem dětem četla pohádku o Sněhové vločce. Děti měly za úkol pilně poslouchat a poté zodpovědět otázky a příběh převyprávět.
Co se obecně týče našich logopedických chvilek, zaměřujeme se i na oromotorická nebo dechová cvičení. V oromotorice procvičujeme orofaciální svalstvo a dechová cvičení jsou důležitá pro správné dýchání při komunikaci.
V ranních činnostech měly děti možnost procvičit si jemnou motoriku, především grafomotorické schopnosti, kde správný úchop tužky patří k důležitým atributům. A protože jsme od Ježíška dostali spoustu krásných pomůcek, využíváme k procvičení motoriky, ale i logického usuzování i ty.
Ani v tomto tématu nechybí výtvarná činnost- tentokrát jsme ztvárňovali královnu zimu. Děti pracovaly s anilínovými barvami a solí. Práce se dětem moc líbila a nutno podoktnout, že se jim i moc povedla.
Na závěr to nejlepší- pokusy. Protože všichni víme, že pokud vločku zahřejeme, roztaje a stane se z ní voda, tak jsme si nějaké pokusy provedli. Vyzkoušeli jsme, jak se chová vodní hladina, jak funguje krystalizace a nebo si vyrobili sopku, do které jsme nasypali sodu a zalili octem. Děti byly plné očekávání a napjaté, jak to všechno dopadne. U dětí posilujeme přirozené poznávací city (zvídavost, zájem, radost z objevování apod.)