Obsah

Barevné čarování-Hnědá pohádka

Typ: ostatní
tvorba ryby Z černé země ven
roste rovný kmen,
roste rovný kmen,
roste z hlíny k nebi vzhůru,
má krabatou, drsnou kůru,
košatí se do azuru,
plody obalen.

            Již z názvu tematu vyplývá, že cílem týdenního podtematu bylo seznámit děti s tím, co má nenahraditelný význam pro život na planetě Zemi-půda, zemina, hlína. Bylo rozvíjeno logické myšlení při usuzování a při vysvětlování užitečnosti půdy pro náš život. Děti vnímaly hlínu všemi smysly a vytvářely přídavná jména a asociace spojené s hlínou-suchá, mokrá, jemná, tvrdá. V rámci písně-Strom děti zjistily, že půda je úrodná a dává život rostlinám, které vytváří kyslík a umožňují lidem žít. Byla obohacována slovní zásoba o nová slova-krabatý, košatit se, azuro a posloupnost růstu stromu. Byla rozvíjena orientace v prostoru a rozlišování barev při vyhledávání předmětů hnědé barvy či předmětů ze dřeva.

vyhledávání předmětů v místnostipředměty hnědé barvy

          V rámci tematu byly děti seznámeny s uměním práce s keramickou hlínou. Zjistili jsme, že keramická hlína byla pro naše předky nenahraditelnou součástí života a na základě ukázky děti získaly nové informace o práci s hlínou. Děti vnímaly hlínu všemi smysly a zkoušely si základní techniky práce s keramikou-válení, hnětení, koulení, mačkání. Jelikož byli všichni nedočkaví až si něco z hlíny vytvoří, nezaháleli jsme, dali jsme se do tvoření a dali průchod naší kreativitě. Každý měl příležitost vytvořit si vánoční talíř ve tvaru ryby a dle vlastní fantazie, představ si ji dozdobit. Děti měly širokou nabídku pomůcek a zdobení, které se učily pojmenovávat-krajka, raznice, dřívka, šlikr. Byla dodržována hygiena práce a pravidla správného uchovávání hlíny-nenechávat hlínu otevřenou-možnost uschnutí, umýt pracovní plochu.

tvorba rybykeramika nás bavítvoříme dle fantaziekrásné výtvoryvkládáme do práce své úsilí

          Při každodenním pobytu venku jsme s dětmi zkoumali hlínu a její vlastnosti-barva, aroma, vzhled. Vnímali jsme hlínu hmatem a zkoušeli jsme porovnat běžnou hlínu z keramikou. Byla rozvíjena jemná motorika při kresbě do hlíny, písku, prostřednictvím klacíků. Jelikož byly naše vypěstované bylinky již připraveny ke sklizni, neváhali jsme a vrhli jsme se s dětmi na sběr a ukládání bylin. Byla rozvíjena jemná motorika-obírání lístků, vkládání bylin do lahví, spolupráce-úklid bylin ze země a smyslové vnímání-rozlišování bylin podle vůně. Všechny bylinky se nám podařilo sklidit a jsou připraveny k dalšímu užití. Děti zkoumaly nejen vlastnosti půdy, ale i život v ní. Pozorovali jsme živočichy prostřednictvím lupy a všímali jsme si nor v zemi. Na základě povídání o ježcích děti poznaly způsob života těchto živočichů a seznámili jsme se s pojmem záchranná stanice. Na základě nabytých vědomostí jsme se vydali do modřínového háje poblíž MŠ vytvořit obydlí pro ježky na zimu. Zapojili jsme týmového ducha a vznikaly originální a kreativní výtvory.

sklizeň bylinekspoluprácetvorba ježkadomeček pro ježkyvchod do domečkuprůběh stavbytvoříme z přírodninzahájení


Vytvořeno: 8. 11. 2019
Poslední aktualizace: 9. 2. 2020 20:32
Autor: