Dvoutýdenní tema děti přeneslo do dob dávno minulých. Byly rozvíjeny komunikační dovednosti a byla obohacena slovní zásoba o nová slova-hrad, strážní věž, střílna, erb, rytířská zbroj-štít, meč, přilbice, brnění. Rozvíjeli jsme jemnou morotiku při stavbě hradu z kostek a při konstrukci hradu z kartónu. Děti si jej vyzdobily dle své fantazie a hradby byly doplněny o erby. Děti tak mohly vyhledávat stejné dvojice obrázků erbů.
Dozvěděli jsme se, kdo na hradě žil, a také informace o řemeslech. Děti odhalovaly materiál, se kterým kováři a dráteníci pracovali a provedli jsme pokus s magnetem. Byla rozvíjena tvořivost a kreativita při tvorbě vlastních královských korun a předmatematické představy při rozeznávání geometrických tvarů. Na hradech se také hodně zpívalo a tancovalo. Hudební dovednosti byly rozvíjeny prostřednictvím písně-To je kopec, to je hrad. Děti získaly povědomí o rytířských ctnostech a vlastnostech rytíře díky básni-Rytířská přísaha.
Krásným zakončením našeho tematu byla návštěva hradu Helfštýn, kde mohly děti shlédnout hrad v celé své kráse. Děti poznávaly stavební materiál, střílny, strážní dvěře, dozvěděly se o helfštýnských pověstech-O Zelené paní, O černém psovi a prohlédly si kovářské dílny s kovářským náčiním-kovadlina, svěrák, pec. Při prohlídce hradu Helfštýn byly zapojeny všechny smysly a zopakovány všechny informace, které se děti během tematu dozvěděly.