11.11. je den, kdy má Martin svátek. Nejen, že i náš kamarád Martínek ve školce, ale i svatý Martin. Den jsme oslavili dramatizací legendy, kdy jsme se dozvěděly, proč se ten Martin stal svatým a kdo to vůbec byl. Děti se učí krátký text, který si musí zapamatovat, rozvíjí receptivní i produktivní řečové schopnosti a zdokonalují své prosociální chování. Vyzkoušely si i "jezdit" na koni za doprovodu krátké říkánky:
Na poli je bílý koník,
ráno ho tam viděl Toník.
Komu patří, jémine?
Tobě milý Martine.
Protože Martin kdysi přijel na bílém koni a přivezl s sebou i sníh, byla pro děti připravena činnost, která rozvíjela předmatematické dovednosti, jemnou motoriku a zrakovou diferenciaci.
Bílá symbolizuje světlo, duchovnost, čistotu, chlad, vše neviditelné, nepoznané, tajemné.
Tajemnost bílé barvy jsme objevovaly činností rozvíjející smyslové vnímání, a to především zrakovou paměť. Kromě paměti děti trénovaly i jazykové dovednosti- primárně rozvoj slovní zásoby a verbálních schopností. Co všechno mám může skrývat mlha? Co je to mlha? S dětmi jsme na odpovědi přicházeli pomocí didakticky zacílených činností. Mlha nám kromě předmětů denní potřeby skryla i geometrické tvary, které jsme se postupně učili odhalovat.
Nejen v ranních činnostech jsme s dětmi objevovali vlastnosti mouky, dokonce jsme i do mouky malovali a moc nás to bavilo. Je to aktivita, která je zaměřena na rozvoj fantazie, tvořivosti, smyslového vnímání a jemné motoriky. Jemnou motoriku jsme trénovali i tvořením symbolu lásky- labutě (origami).
Pokusy a objevy jsou aktivity, které baví děti snad ze všeho nejvíce. Tentokrát jsme zkoumaly, jak se nám změní intenzita barev po zamíchání barvy bílé. Děti si tak uvědomily její zásadní vlastnosti.
A na konec střípky z výtvarné činnosti- děti tvořily pomocí houbiček ptáčky v zimním, ledovém kabátku. Děti se učí poznávat využitelnost bílé barvy, procvičují jemnou motriku, představivost i fantazii.