První podtema IB Brána otevřená nás seznámilo s jednou z nejdůležitějších lidských potřeb, a to s vodou. Děti vnímaly vodu všemi smysly-pozorovaly vlastnosti zrakem, vnímaly její vůni a chuť. Byly rozvíjeny vyjadřovací schopnosti dětí při tvorbě asociací na tema voda i při tvorbě protikladů. Zjistili jsme, jak vzniká voda v přírodě a seznámili jsme se s přirozeným dějem v přírodě-koloběh vody a prostřednictvím básně jsme tento děj zdramatizovali s využitím látků stuh. Zkoumali jsme miniaturu naší zeměkoule-globus a pozorovali jsme znázornění vody na naší planetě. Na základě získaných vědomostí jsme se pustili do zpěvu písně-Naše země kulatá. Při pobytu venku jsme si zahráli na badatelskou výpravu a odebírali jsme vzorky vody v přírodě. Vzorky jsme zkoumali pod lupou, vnímali jsme rozdíly-čistá x špinavá.
Ke koloběhu vody jsme se v průběhu týdne vraceli a pokusili se tento přírodní děj výtvarně znázornit. Děti k tvorbě výtvarného díla využily různorodý materiál-gázu, průsvitný papír, balící papír, anylinové i vodové barvy, kamínky i mušle. Nezapomněli jsme ani na rozvoj matematické pregramotnosti při odpařování vody z rybníku-odebírání a přidávání vršků, určování množství-více, méně, stejně a na rozvoj logického uvažování při otázkách-Kam vede voda z kohoutku? Co je to vodoměr? Můžeme vodu vyčistit? V rámci tematu děti pracovaly s robotickou hračkou Bee-Boot. Děti včelce zadávaly pokyny při orientaci na ploše a cestou sbíraly poklady vody. Byly podporovány základy programování a rozvíjena orientace na ploše.
Poznávali jsme zvuky vody prostřednictvím sluchu a následně jsme vytvářeli zvuky vlastní díky orffovým nástrojům a prostřednictvím vodního koncertu. Děti vytvářely vlastní originální zvuky a vyjadřovaly, jaké zvuky voda vytváří-logopedické chvilky, bublání, šumění, kapání. A jelikož dětem nebyl určen název Badatelé jen tak, pustili jsme se do zajímavého pokusu-lávová lampa. Sledovali jsme propustnost látek a rozpustnost látek ve vodě. Tema vody nás bude provázet i nadále a my se těšíme na další průzkum.